Buiten zijn en buiten leren in een natuurlijke omgeving stimuleert de ontwikkeling van zintuigen, creativiteit en de motorische, cognitieve en sociale vaardigheden van kinderen. Dit zijn basisbehoeften voor de gezonde ontwikkeling van onze Zeeuwse jeugd. Daarom is volgens ons een (be)leefwereld waarin contact tussen kind en natuur vanzelfsprekend is noodzakelijk! Schoolpleinen of groene plekken aangrenzend aan de school spelen daarbij een sleutelrol.

 

Schoolpleinen als groene speel- en leerplekken waar je de Zeeuwse Natuur ontdekt

Veel schoolpleinen zijn opvallend leeg en versteend. Verwonderlijk, omdat een schoolplein een belangrijke plek inneemt in het leven van alle kinderen. Uit onderzoek blijkt ook dat 43% van de kinderen het schoolplein in hun buurt saai vindt. En daar is wat aan te doen. Groene schoolpleinen bieden aan de ene kant een plek waar kinderen hun creativiteit kwijt kunnen en gevarieerder spelen, en aan de andere kant ook een buitenlokaal dat leerkrachten kunnen gebruiken voor het dagelijkse onderwijs.

 

Ontwerpwedstrijd eetbare plek op het schoolplein; maak kans op €1.500 voor jouw plein

Sommige scholen in Zeeland hebben al een groen schoolplein. En veel scholen hebben het plan om hun schoolplein te vergroenen. Daarom lanceert IVN Zeeland met steun van Provincie Zeeland en Jong Leren Eten een ontwerpwedstrijd om meer plekken voor voedselonderwijs te realiseren op de Zeeuwse Schoolpleinen. Wil jij voedselonderwijs buiten geven, maar is jullie schoolplein er niet geschikt voor? Kom in actie!

Ontwerp samen met je leerlingen je eigen voedselplek op het schoolplein voor jouw voedselonderwijs. Maak kans op de realisatie van jouw idee t.w.v. € 1.500,-. Een moestuin, een eetbare haag, leifruit op het plein? Op het schoolplein kunnen kinderen ontdekken hoe ons voedsel groeit. Een startpunt voor een gezonde leefstijl.

Weet jij hoe het op jullie schoolplein beter kan? Stuur je idee uiterlijk 20 januari 2019 in op: https://www.ivn.nl/ontwerpwedstrijd-voedselplek.